Det sies, det vil si at jeg har blitt fortalt av menn og kvinner som er kvikkere enn meg, at filmmanuset er den minst litterære sjangeren. Dette er ikke en nedvurdering av sjangeren, men heller en konstatering av hvordan filmmediet bruker et «øye» for å gjøre mange av de grepene som vi som skriver ta næring av å bruke. Leser man et filmmanus, må man se for seg handlingen gjennom en linse. Dette er tross alt poenget.
Men så er det nå en gang slik at dette også er en litterær sjanger, uansett hvor litterær den er, eller hvordan vi definerer litteratur, og de senere årene er det vanskelig å overdrive betydningen av tvserier i det arbeidet vi driver med.
Det kan være lett å glemme at bak alle disse seriene sitter et team av skribenter. Jeg kan ikke kommer på noen innenfor tv/film som skriver alene. Selv om manus krediteres til en person, står det vanligvis et slags team bak. Podcasten Nerdist Writer Panel går inn gjennom dørene til de dårlig ventilerte, frustrasjonsfylte og kaffedrevne arbeidsrommene hvor manus skrives. Ben Blacker snakker med alt fra folka bak Sesame Street til Breaking Bad.
Det anonyme kollektivet
Kollektiv skiving er noe helt eget. Dette er nesten litt kontra-intuitivt når man sitter for seg selv og jobber. Erfaringer man har fra skrivekurs og workshops blir heller ikke det samme. Derfor er det veldig spennende å høre hvordan en gruppe sammen kommer frem til, og skaper karakterer og plot.
En av mine favorittepisoder er intervjuet fra 29.01.2013 hvor Blacker snakker med teamet bak American Horror Story. Dette er ikke bare fordi det er en av mine koseserier, men fordi denne gruppen jobber med veldig spesifikke film- og litteraturhistoriske troper som interesserer meg. Dette ligger jo også i navnet på serien. Serien er også spesiell fordi det er samme cast, men en ny historie, hver sesong. Dette bidrar med plotmessige utfordringer som handler om å skrive for et cast som allerede er bestemt.
I denne podcasten er det masse å lære for deg som vil skrive historier. For deg som holder deg til å være konsument er dette et unikt innblikk i hvordan din favorittserie eller film ble skrevet.
Alternativt bakmateriale
Jeg ser ikke lenger på bonusmateriale på dvd-utgivelser. Dette kommer av at jeg ikke takler at skuespillere analyserer egne roller. Inside the actors studio er noe annet, men det tar tross alt form av en master class. Uansett, amerikanske skuespillere har som oftest skuffende lite spennende å si om rollene de har spilt. Jeg mener ikke bare hollywoodkomedier hvor de i ettertid prøver å vrenge noe dypt ut av den fluffy rollen de har fått tildelt. Nei selv i produksjoner som er godt skrevet og godt regissert, klarer som oftest skuespilleren å ødelegge det positive jeg fikk ut av produktet.
Derfor er det så utrolig deilig å høre diskusjoner og intervjuer med folk som faktisk har noen tanker om produktet. Folka som har skrevet seien eller filmen er som oftest de som har stoffet nærmest på kroppen, og som kan gi en klarhet i valg eller vurderinger i prosessen.
La meg si det slik. Boka er ALLTID bedre enn filmen, og skribentene er ALLTID mer spennende enn skuespillerne. Hør på Nerdist Writers Panel, og kjør debatt!